DOBREJ NÁPAD

Webové stránky v Canvě: hodí se pro váš business?

Vlastní webové stránky jsou snem a cílem spousty začínajících i zavedených podnikatelů. Jak je ale realizovat, když máte omezené zdroje, nerozumíte technickým konfiguracím a nejste si jistí, jak začít? Řešením může být fenomenální nástroj Canva. Nabízí nekonečno možností, prostor pro kreativitu a tisíce šablon, ze kterých si můžete vybrat tu, na které založíte svou vizuální identitu. Pokud se s Canvou kamarádíte a zároveň přemýšlíte o online prezentaci pro své podnikání, nejspíš budete zvažovat realizaci webu s pomocí tohoto nástroje. Hodí se ale pro každý business?

Co je Canva?

Canva je nepřekonatelný online nástroj, který z vás při troše praxe udělá skvělého grafika. Základní verze je zdarma, pokud chcete pokročilejší funkce, můžete si přikoupit PRO verzi. K dispozici jsou tisíce šablon, které si zvládnete upravit podle vlastních preferencí nebo vytvořit jakýkoli projekt od nuly.

Canva se nejčastěji používá pro tvorbu grafiky na sociální sítě, ale rozhodně najdete inspiraci i pro firemní dokumenty, odborné prezentace, výrobu vizuálních podkladů pro blog, tiskoviny, nebo třeba design pro profesionální e-book, který vám bude přinášet followery i profit. Jednou z možností, kterou Canva nabízí, jsou i šablony pro webové stránky, včetně jejich spuštění.

Jak vyrobit webové stránky v Canvě

Vyberte šablonu

Nejdřív se alespoň rámcově podíváme, jak se dají webové stránky v Canvě vytvořit. Nejjednodušší cestou, jak začít je použít některou ze šablon; najdete je v horním menu pod záložkou business. Následně se vám ukáže přes 150 šablon, ze kterých si vyberte tu, která se vám líbí. Zvolenou šablonu otevřete a upravte podle svého vizuálního stylu. Funguje to stejně, jako úpravy jiných návrhů.

Předpřipravené šablony pro výrobu webových stránek v Canvě

Upravte podle vlastních preferencí

Šablonu můžete upravit do jakékoli podoby. Vyberte si takovou, která nejlépe vystihuje to, chcete ukázat a sdělit. Barvy, obrázky, fonty i rozložení elementů můžete změnit podle sebe.

Pokud by vás zajímal příklad, při psaní tohoto článku jsme vybrali náhodnou šablonu Red Flat & Minimalist Comfort Food Website, kterou jako publikovanou šablonu najdete zde. Během pouhých 17 min jsme ji přetvořili do customizované podoby, na kterou se můžete podívat tady. Skvělý design, který bude vystihovat to, co děláte, během 20 minut nejspíš neuděláte, během několika málo hodin ale ano.

webové stránky v canvě
Změna webové šablony v Canvě je jednoduchá a zvládne ji každý

Nezapomeňte na linky

Pokud máte ve vaší prezentaci linky na další obsah, jiný web nebo třeba FB stránku či profil, nezapomeňte je přidat do tlačítek či jiných CTA, včetně textového elementu, který máte uvnitř. Budou klikatelné a návštěvníky vašeho webu dovedou tam, kam mají.

Zbývá publikovat obsah, a je hotovo!

Máte hotovou prezentaci? Skvělé! Nyní stačí publikovat obsah. Na výběr máte dokonce několik možností, jak to udělat; zvolte si tu, která vám nejvíc vyhovuje.

Scrollovací varianta se bude zobrazovat jako moderní web s panely pod sebou, mezi kterými přejíždíte scrollováním myši nebo na displeji telefonu. Navíc má animované efekty, které spousta lidí hodnotí kladně, protože jsou atraktivní a udržují pozornost. Standardní rozložení funguje stejně, jen bez animací. Prezentační varianta funguje jako klasická prezentace, mezi panely přepínáte šipkami nebo kurzorem kliknutím na šipku nebo kamkoli do prostoru panelu.

Výhody webu v Canvě

Vlastní grafika

Vizuální identita a prezentace vašeho businessu bude zcela ve vašich rukou. Nemusíte čekat na návrhy, řešit wireframy, analýzy a koncepty. Web si vyrobíte přesně tak, jak chcete vy.

Cena řešení

Vytvoření webu v Canvě nenese žádné další výdaje na design a provoz webové prezentace. Nemusíte platit hosting ani doménu. Jediné, co potřebujete, je váš čas a grafický program Canva.

Desítky šablon k dispozici

V knihovně Canvy čeká přes 150 šablon, které si můžete prohlédnout a vybrat tu, která vám bude sedět.

Úspora času

Jednoduchý web si s pomocí šablony upravíte během několika málo hodin. Pak stačí publikovat, a můžete začít rozesílat linky. Web je připravený bez čekání a přesně tehdy, když ho potřebujete.

Změny se propisují do linku

Pokud změníte informace nebo elementy ve vašem webu, můžete je udělat jednoduše v souboru, který jste původně vytvořili. Nemusíte se bát, že vaši klienti uvidí starou verzi, protože změny se do webu propíšou automaticky.

Neřešíte technické záležitosti

S Canvou nemusíte řešit vůbec nic. Nastavení hostingu, domény, databází, ani složité instalace šablon, pluginů a nutné konfigurace, které jsou pro web, např. na WordPressu, pro správné fungování nezbytné.

Proč to přes všechny výhody není řešení pro každého

Jakkoli to až dosud vypadalo, že realizace webu právě v Canvě je top řešení kvůli řadě nezpochybnitelných výhod, má i své stinné stránky. Možná vás nebudou zajímat, pokud s podnikáním začínáte nebo chcete dočasné řešení. Stojí ale za to se nad nimi zamyslet a počítat s tím, že webové stránky v Canvě mají omezení, zejména v dlouhodobém horizontu. Jak moc jsou pro vás následující faktory důležité, zhodnoťte sami podle svých budoucích potřeb.

Svůj web nevlastníte

Vzhledem k tomu, že váš web je na serveru a doméně Canvy, nemáte k němu v podstatě žádná práva. Pokud máte např. blog s hodnotným obsahem, který někdo zkopíruje a bude vydávat za vlastní, budete vaše autorská práva vymáhat podstatně hůře a déle, než kdyby byl obsah na vašem vlastním webu.

Nemáte vlastní doménu

Pokud nevlastníte doménu, nevlastníte ani svůj web a u Canvy za určitých podmínek ani obsah, to už víme. Další nevýhodou je, že se nemůžete prezentovat pod vlastní značkou, která je typicky v názvu domény. U webu v Canvě nemůžete mít ani custom emaily (v podobě jméno@vašedoména.cz), takže vám bude muset stačit stávající mail, který máte na Gmailu, Seznamu, či jinde.

Působíte nedůvěryhodně

Ve chvíli, kdy potenciálnímu zákazníkovi, klientovi či zaměstanavateli pošlete link s doménou, kterou nezná, navíc s dalšími 66 znaky za lomítkem, je dost možné, že na něj vůbec neklikne, protože mu nebude věřit.

Tento se problém se dá zdánlivě jednoduše vyřešit webovou službou pro zkracování URL, např. bit.ly, která je sama o sobě skvělá i ve free verzi a nabízí spoustu dalších funkcí. Pokud ale posíláte zprávu s linkem na mail, který má konkrétně tuto službu nastavenou v antispamu, k vašemu adresátovi se mail s linkem vůbec nedostane. Bit.ly totiž velmi často využívají spameři, a to ze stejného důvodu, jako vy: chtějí cílový web schovat za kratší nebo rádoby důvěryhodný link.

Pomalé načítání

Webové stránky v Canvě jsou poměrně pomalé. Naše výše zmíněná, vzorová prezentace dosahuje v měření kvality webu v mobilním zobrazení 28%, což je velmi málo na to, že web nemá žádné pokročilejší funkce a skládá se z pouhých 5 panelů. Když jsme web prodloužili jednoduchou duplikací stávajících panelů, po následném měření se hodnoty dostaly dokonce na 20%. Pokud se tedy rozhodnete pro web v Canvě, zvažte jeho celkovou délku i grafiku, aby vaši návštěvníci neodešli dřív, než se web vůbec načte.

webové stránky v canvě, měření rychlosti webu v rozsahu 5 statických panelů
Měření rychlosti webu c Canvě o 5 statických panelech v mobilním zobrazení
webové stránky v canvě 10 bloků
Měření rychlosti webu v Canvě o 10 statických panelech v mobilním zobrazení

Váš web není responzivní

Responzivita, neboli schopnost webu zobrazovat se správně a čitelně na každém zařízení, je bohužel jednou z věcí, kterou web v Canvě postrádá. V době, kdy 80% návštěvníků webů (jde o obecné číslo, záleží na obsahu a cílové skupině) používá k zobrazení mobil, je responzivita naprostou nutností. Pokud právě vaše cílová skupina bude k zobrazování vašeho obsahu s velkou pravděpodobností používat mobil, snažte se vytvořit design webu tak, aby byl čitelný a přehledný hlavně na tomto zařízení.

Nemůžete ovlivnit přístupnost

Přístupnost je vedle responzivity dalším z faktorů, které vychází z dobré praxe. Je totiž spousta lidí, kteří mají zdravotní hendikep a využívají pro čtení webů speciální zařízení. Nemusí se přitom nutně jednat pouze o osoby s permanentní ztrátou zraku; omezení můžou být dočasná i situační.

Hlavní problém je, že u webu v Canvě není možné nastavit a tedy ani číst strukturu (nadpisy H1, H2, H3…) a přepínat mezi prvky tabulátorem. U obrázků nenastavíte alternativní text, který čtou nejen asistenční systémy, ale i Google při indexaci.

Nikdo vás nenajde

Pokud zmiňujeme strukturu a nemožnost s ní v Canvě pracovat, vyplývá z toho, že možnosti pro SEO jsou velmi omezené. Web v Canvě sice není jen jakýsi obrázek, ale skutečná webová stránka s kódem. Problém je, že tento kód dokáže přečíst pouze prohlížeč, aby ho správně zobrazil, ne ale roboti, kteří indexují weby pro zobrazování relevantních výsledků ve vyhledávačích. Přeloženo do češtiny, je velmi málo pravděpodobné, že váš web někdy někdo najde při hledání v Googlu či na Seznamu.

Nemůžete analyzovat návštěvnost

Dalším z důležitých faktorů je analýza návštevnosti webu. Pomáhá zjistit, co vaše potenciální zákazníky zajímá a jestli vůbec chodí na váš web. To se u Canvy bohužel nedozvíte.

Analyzovat návštěvnost ale můžete, i když není součástí Canvy jako takové. Pokud se vrátíme ke službě bit.ly, ta nabízí sledování návštěvnosti i ve free verzi. Ukáže vám, kolik lidí naštívilo váš link a kromě toho zobrazí i data o tom, ze kterého webu a dokonce země přišli. Kromě toho můžete výsledky filtrovat podle data a konkrétního linku, který vás zajímá (pokud máte víc webů). Skvělé, že? Jen je škoda, že se tato služba zneužívá a je na černé listině spousty antispamů, takže vám nakonec může být úplně k ničemu.

Můžete mít jen jednostránkový web bez navigace

V Canvě je možné vyrobit pouze jednostránkový web. To samo o sobě nevadí, pokud nemáte v úmyslu sdělovat příliš mnoho informací. Znamená to, že máte prostor na cca 8 panelech, abyste řekli a ukázali, co potřebujete. Potom se váš návštěvník začne buď nudit, nebo bude přehlcen informacemi. Ani jedno nevede ke konverzím.

Druhou nevýhodou je, že web v Canvě nemá menu. Pokud vám záleží na uživatelské přívětivosti a spokojenosti, měli byste návštěvníkovi umožnit, aby se jednoduše zorientoval a na první dobrou našel to, co hledá. To bez meníčka uděláte jen velmi těžko.

Web si nedáte na vizitku

Web není to jediné, jak se jako podnikatelé nebo kreativci prezentujete. Klasickým nástrojem, který funguje bez ohledu na online prostředí, je úplně obyčejná vizitka. Pokud se rozhodnete pro tuto tiskovinu, nejspíš na ní budete chtít mít svůj web.

webové stránky v canvě
Link na webovou stránku v Canvě v praxi. Za jak dlouho se vám podaří přepsat webovou adresu, nejlépe bez překlepu?

Líbí se vám tato vizitka? Možná se při pohledu na ni usmějete, můžeme ale garantovat, že pokud budete chtít, aby uvedený web někdo přepisoval do adresního řádku, všechen humor vás rázem přejde. A nejen vás, rozhodně tím odradíte vaše potenciální zákazníky.

Omezíte možnosti nákupu vašich produktů

Na webu v Canvě nic neprodáte. Ať už jde o produkty, obrazy, ruční výrobu nebo kvalitní e-book, budete muset hledat jiné kanály, kde si je vaši zákazníci budou moct koupit. Do Canvy e-shop nebo online platby prostě nenasoukáte.

Problém byste mohli vyřešit tak, že do prezentace dáte link na vaši FB stránku s obchodem, nebo jednoduše kontakt na vás, aby se zákazník domluvil osobně. Nutno říct, že v covidové době, kdy se podnikání ve velkém přesouvá do online prostředí, se dá předpokládat, že vás budou předbíhat konkurenti, kteří nabízí možnost nákupu přímo, bez dalšího klikání a přesměrování na jiné weby. Takže přicházíte o své konkurenční výhody, jakkoli váš produkt může být lepší než ostatní.

Nepřidáte pokročilejší funkcionality

Nemožnost prodat vaše produkty jsme zmínili, to ale není všechno. Na váš web nebudete moct přidat další funkce, které zákazníkům zjednodušují orientaci a celkovou uživatelskou zkušenost. Může jít např. o tak základní věc, jako je kontaktní formulář. Další příklady můžou být slidery, pokročilé animace, videa na pozadí, feedy sociálních sítí, multijazykové verze webu, přihlašování k newsletteru, pokročilé statistiky návštěvnosti a spousta dalších, včetně optimalizace rychlosti webu.

Nebudete sbírat kontakty na zákazníky

Když se rozhodnete pro webové stránky v Canvě, dobrovolně se připravíte o možnosti interakce se zákazníky, kteří projeví zájem o váš business a produkty či služby, které nabízíte. Nemůžete si např. vložit přihlášení k newsletterům, které byste v budoucnu mohli chtít posílat a sdílet tak novinky a kvalitní obsah, o který vaši návštěvníci stojí.

E-maily s updaty samozřejmě posílat můžete i tak, ale legální cesta vás bude stát dost času. Místo stanovení podmínek v Zásadách ochrany osobních údajů s jednoduchým odkliknutím, si budete muset vyžádat souhlas osobně a písemně od každého, jehož e-mail budete chtít použít pro zasílání novinek, akcí nebo jen sdílení zajímavého obsahu. Tato data navíc budete muset zabezpečit; na vlastním webu byste se o tohle starat nemuseli.

Web nemůžete překlopit na jinou platformu

Až se váš business nebo aktivity rozjedou, dříve či později budete chtít svou vlastní doménu s webem, který má požadované funkcionality. Problém je, že webové stránky v Canvě není možné jednoduše překlopit někam jinam.

Jediná možnost je vzít design, který jste vytvořili a překódovat ho do nového webu – to vás ale může stát víc peněz než řešení založené na upravitelné šabloně (pokud řešíte náklady), protože půjde o 100% custom řešení. Vezmete-li v úvahu další materiály, které máte založené na designu webu (vizitky, FB nebo Insta grafiku atd.), pak vám asi nic jiného nezbyde, protože nejspíš nebudete chtít razantně zasahovat do designu, na který jsou vaši klienti zvyklí.

Není to úplně zadarmo

Finanční úspora může být výhoda i nevýhoda. V případě, kdy začínáte a máte dostatek volného času, který vyplníte realizací webu, je to v pořádku. Když si ale do rozvrhu přidáte práci na plný úvazek, péči o rodinu, koníčky a začínající business, který možná děláte vedle svého běžného zaměstnání, měli byste začít počítat.

webové stránky v canvě, hodnota času, web svépomocí
Svépomocí neznamená zadarmo. Vyplatí se vám?

Kromě hodnoty vašeho času vyjádřené v penězích můžete počítat i čas samotný. Máte dostatek prostoru na to, abyste web realizovali sami a mohli se začít prezentovat? Líbí se vám představa, že ušetříte peníze, ale reálně se k webu dostanete jednou za měsíc a výsledkem bude, že ho spustíte až příští rok na Vánoce? Než začnete, zhodnoťte vaše možnosti; zbytečně se připravujete o čas, kdy vás zákazníci můžou začít poznávat, a web budete odkládat možná i donekonečna.

Kdy vám tedy budou webové stránky v Canvě vyhovovat?

Chcete online portfolio

Pro profese jako copywriter, umělec, fotograf a zakázková výroba (třeba šití oblečení) budou stránky v Canvě stačit. Při hodnocení záleží na tom, kdo je váš zákazník a v jaké fázi podnikání jste. Bude to fungovat, pokud:

  • právě začínáte a nejste si 100% jistí, jak to celé pojmout,
  • hledáte levné řešení pro hezkou online prezentaci, abyste měli na co odkázat,
  • máte stálý okruh zákazníků, takže nepotřebujete vyladěný web, ale občas chcete poslat portfolio vaší práce i někomu novému,
  • chcete být cool a mít své portfolio kromě nudných pdf také online,
  • se chcete odlišit a vytvořit si celý životopis online, abyste zaujali potenciální zaměstnavatele nebo klienty a ukázali, že jste kreativní.

Jste připraveni posílat linky

Pokud jste četli seznam nevýhod webu v Canvě, víte, že s organickou návštěvností nemůžete počítat. To nemusí být vždy na škodu; jen budete muset nažhavit klávesnici a oslovovat potenciální zákazníky tak, že jim link pošlete přímo do mailu, Messengeru atd. U těchto aktivit počítejte s tím, že váš adresát ne vždy mail dostane. Pozor dávejte také na to, aby vaše nabídka byla v souladu s aktuálními právními předpisy.

Navrhnete si design svého webu

Máte dostatek zdrojů a chuť investovat do profesionálně zpracovaného webu s pokročilejšími funkcionalitami, ale zároveň máte potřebu držet otěže projektu ve svých rukou? Webové stránky v Canvě můžete navrhnout jako základ vaší představy předtím, než začnete projekt konzultovat s dodavatelem.

Ušetříte si hodně času i peněz, pokud do návrhu zahrnete průzkum trhu, analýzu konkurence, definice konkurenčních výhod a navrhnete web tak, aby plnil vaše obchodní a strategické cíle. Na konzultanta se můžete obrátit pro zpětnou vazbu, doladění detailů a pak už vás čeká jen samotná realizace projektu.

Obrovskou výhodou tohoto řešení je také možnost přizpůsobit design webu vašemu vizuálnímu stylu. Kromě toho si můžete vyrobit další materiály a tiskoviny, které budou perfektně ladit s vaším webem. Tím ušetříte nejen peníze, ale v mnoha případech také čas a nervy.

Jak se rozhodnout?

Při rozhodování o volbě platformy nejdřív zhodnoťte, kdo je váš zákazník a co očekává. Je důležité vědět, co ho zaujme a odhadnout, jak bude na váš web reagovat. Pokud se mezi vaše hlavní zákazníky řadí hlavně firmy, webové stránky v Canvě nedoporučujeme kvůli tomu, že zejména díky dlouhému a pro mnoho lidí (i počítačových nastavení) nedůvěryhodnému linku nebudete vypadat profesionálně. Zákazník s vámi nemůže žádným způsobem přímo interagovat online, takže pokud je vaše cílová skupina zvyklá komunikovat touto cestou, nebudete dosahovat kýžených výsledků. Řešení není vhodné ani pro ty, kteří chtějí prodávat online, sbírat kontakty na zákazníky a být s nimi v kontaktu, například prostřednictvím newsletteru.

Na druhou stranu, pokud právě začínáte a hledáte cesty, jak se prezentovat, určitě to zkuste – naučíte se spoustu nových věcí. Canva šablony vám hodně pomůžou s logickým sledem vašich slidů, takže je pravděpodobné, že se vám podaří poskládat uživatelsky přívětivou grafiku i design. Pokud vám v začátku nevadí, že vaši prezentaci uvidí jen ti, které oslovíte přímo a budete muset posílat relativně dlouhý link, bez další organické návštěvnosti, bežte do toho. Každý začátek je těžký a pokud vám uvedené řešení pomůže dosáhnout cílů, které aktuálně máte, nemáte co ztratit.

Hledáte pomoc?

Zhodnotili jste pro a proti webových stránek v Canvě a rozhodli jste se pro vlastní doménu ve spolupráci s profesionály? Dejte nám vědět, rádi se budeme věnovat vašim požadavkům a vytvoříme web podle vašich představ.

Nebo vás láká Canva a její nekonečné možnosti, ale teprve začínáte a hledáte inspiraci či návody, jak si v tomto grafickém studiu poradit? Přidejte se do FB skupiny Canva – Grafika lehce, kde skvělá Lenka Coates tvoří nejen hodnotný obsah, ale spolu s dalšími členy ochotně radí začínajícím i pokročilejším uživatelům.

Konzultujte svůj projekt ještě dnes!

Rychlý kontakt

Telefon

776 535 556

Kde nás najdete

Dobrej Nápad

Pod Špičákem 363

Tanvald

okr. Jablonec n/N

Fakturační údaje

Ing. Petra Kennedy

 09644261

Zapsaná v Živnostenském rejstříku, sp. značka ZIV/1163/2020/Ra