DOBREJ NÁPAD

Osobní web, který zaujme: 6 kroků k tvorbě úspěšné online prezentace

Chcete si vytvořit profesionální osobní web, malou firemní prezentaci či atraktivní online životopis, vystavit na internetu své portfolio a začít sbírat zakázky i jinak, než po telefonu? Rádi byste takto podpořili váš osobní brand? Dávno pryč jsou doby, kdy se tvorba webu neobešla bez znalosti kódování. Dnes není těžké vlastními silami vytvořit jednoduchou osobní stránku. Pojďme se podívat na to, jak postupovat a na co si dát pozor.

Svépomocí nebo s odborníky?

Líbí se vám představa, že si web „poskládáte“ přesně podle sebe? Zní to lákavě, ale myslete na to, že celý proces skrývá různá úskalí a nejspíš vám zabere spoustu času. Vše si musíte nastudovat, nastavit, otestovat a web naplnit kvalitním obsahem, který bude dávat smysl lidem i vyhledávačům. Tím to ale zdaleka nekončí a i při důkladné přípravě vám mohou některé technické či právní detaily uniknout.

Jste-li šikovní, vaše stránka může běžet už po několika hodinách; kvalitně vytvořený web, splňující všechna pravidla dobrého webdesignu, bezpečnosti, uživatelské přívětivosti a řadu dalších už vám ale zabere desítky a klidně i stovky hodin.

Využijete-li služeb některé z firem, nabízejících tvorbu webové prezentace na míru, získáte jistotu, že se o technickou stránku webu, obsah či následnou propagaci postará profesionál. K cíli se tak dostanete daleko rychleji a ušetříte si spoustu nervů, času a možná i zklamání kvůli nejistému výsledku.

Váháte? Nenechte se ale odradit! Pokud toužíte po webové stránce, pod kterou budete sami podepsaní, rozhodně se do toho pusťte! S jakými kroky byste měli počítat pro vytvoření skvělého webu svépomocí?

Krok 1: Inspirace a styl

Na začátku si dobře promyslete, k jakému účelu chcete web používat. Bude vaší osobní vizitkou nebo prezentací? Stačí vám statická stránka nebo plánujete přidávat i obsah (například do blogové sekce, související s vaší odborností)?

Až si vše rozmyslíte, prohlédněte si konkurenci u nás i v zahraničí; tam často najdete zajímavější inspiraci, než v českém rybníčku. Poznamenejte si, které prvky z webů se vám líbí, co s vámi nejvíce rezonuje a co všechno potřebujete na web dostat vy. Přidejte i náčrtky nebo inspirativní printscreeny. Tím máte základní přípravu hotovou.

Důležitým prvkem každého webu je nejen rozložení elementů na každé stránce, ale i barevné ladění. Pomohou vám barevná schémata z internetu (kombinace sladěných barev, používané v rámci jedné stránky). Zkuste se inspirovat například na Coolors. Pro tvorbu jednoduché webové grafiky zase skvěle poslouží Canva.

Další samostatnou kapitolou návrhu webu je volba jednoho či více vhodných fontů. Tento bod za vás často řeší šablona. Webovým standardem a zároveň bezpečnou variantou jsou například Google fonts; máte-li rádi originalitu, investujte do profesionálního fontu, jenž zaujme na první pohled a hodí se k vaší osobě i obsahu.

Krok 2: Vstupní investice

U jednoduššího webu o rozsahu několika stránek nebývá počáteční investice nijak závratná. Počítejte s platbou za doménu (můžete se prezentovat přímo pod vaším jménem nebo pod značkou). Ověřte, zda je vámi vybraná doména dostupná (například na webu Domeny.cz), příp. jestli dané jméno není zaregistrované jako ochranná známka ve stejném oboru, a vyberte a objednejte si také adekvátní hosting, který se postará o běh webu a ukládání vašich dat.

Krok 3: Spuštění webu

Doménu máte, hosting taky? Je čas na spuštění webu, přesněji na výběr vhodného redakčního systému, který vám umožní vkládat na vaši stránku všechny potřebné informace. Redakční systém představuje back-end, který plníte obsahem; o zobrazitelnou část webu (front-end) se postará šablona (template).

Populárním redakčním systémem je například WordPress. Ten je dostupný zdarma, ale musíte si ručně aktualizovat pluginy a zabezpečení. Tuto nevýhodu vyrovná 100% flexibilita, který tento redakční systém nabízí. Kromě toho si rozumí se SEO a pokud se váš byznys rozroste, web jednoduše rozšíříte nebo upravíte. Redakčních systémů ale existuje celá řada a některé vám práci s obsahem webu dokážou opravdu významně usnadnit. 

V dnešní době musí být každý web responzivní. To znamená, že se správně zobrazí na každém zařízení, ať už jde o mobily, tablety nebo počítače s různým rozlišením obrazovky. Důležitá je i rychlost načítání webu, která se dá ověřit nástroji na internetu. I tu vám ale mohou zkontrolovat odborníci a narozdíl od běžných online nástrojů vám dají konkrétní doporučení.

Krok 4: Obsah, obsah a zase obsah…

Ač se to nezdá, i webový obsah se řídí spoustou pravidel, týkajících se stylu, struktury, částí textu, délky různých sekcí a podobně. Web nelze psát jako knížku ani jako básničku (pokud to není váš umělecký záměr). Jestliže se sami neživíte tvorbou webového obsahu, dosáhnete nejlepšího výsledku ve spolupráci s profesionály. Zvlášť v případě, kdy jde o tak důležitou stránku, jakou je vaše osobní vizitka. Obsahu na svém webu se ale nemusíte bát. Navrhněte svůj obsah tak, jak si jej představujete vy a odborníka můžete přizvat jen ke konzultaci, aby výsledek byl perfektní.

Krok 5: Propagace aneb jak (se dostat) mezi lidi

Váš osobní web už je spuštěný, ale jak s ním získat potenciální klienty nebo přitáhnout pozornost personalistů? A najdou vás vůbec v té záplavě informací na internetu?

Na to částečně odpovídá kouzelná zkratka SEO. SEO (search engine optimization, optimalizace pro vyhledávače) je odvětví, zabývající se optimalizací webové stránky tak, aby ji vyhledávače řadily na co nejlepší pozice. Spočívá v práci s textem, konkrétních pravidlech pro rozložení stránky nebo například pravidelné aktualizaci informací na webu.

V tomto případě se ještě víc než v jiných bodech hodí konzultace s odborníky, kteří jsou v SEO problematice zběhlí. V Dobrej Nápad vám rádi pomůžeme s optimalizací vaší stránky a poradíme, jakými kanály se nejlépe propagovat (ať už jako živnostník, umělec nebo při hledání nového zaměstnání). 

K osobní prezentaci pomáhá také zapojení do oborových skupin, které najdete například na LinkedInu, Facebooku a jiných sociálních sítích. Využít můžete i registrace na speciálních portálech. Svou novou osobní vizitku taky můžete rovnou používat místo CV. Tím zaujmete personalisty nebo klienty a odlišíte se od ostatních.

Krok 6: Zpětná vazba a další vzdělávání

Majitelé webů ví, že ani dokončením prací a následnou propagací úsilí nekončí. Hotový web si proto ještě nechte zkontrolovat někým zkušeným nebo se alespoň zeptejte kamarádů a kolegů, jak na ně působí. Na základě zpětné vazby stránku dolaďte.

Stále hlídejte aktuálnost redakčního systému, widgetu i pluginů, pokud se o to systém nebo někdo jiný nestará za vás. Nezapomínejte ani na zálohování dat. Webový obsah pravidelně revidujte; vaše zkušenosti i váš osobní příběh se vyvíjí a mění. Na web přidávejte čerstvě získané dovednosti, certifikáty, novinky do portfolia a cokoliv dalšího, co ještě zlepší celkový dojem z prezentace.

Hledáte parťáka pro osobní web?

Jednoduchý web si v dnešní době zvládnete vytvořit i sami. Než se do toho ale pustíte, zamyslete se, zda nechcete potřebný čas a úsilí strávit raději prací na zakázkách či jiných projektech. Ve druhém případě se nabízí jednoduché řešení: obraťte se na nás a my vám rádi pomůžeme navrhnout prvotřídní design vašeho webu nebo formou mentoringu pohlídáme, aby práce na vaší prezentaci probíhala správně a výsledek splňoval standardy ve vašem i našem oboru.

Konzultujte svůj projekt ještě dnes!

Rychlý kontakt

Telefon

776 535 556

Kde nás najdete

Dobrej Nápad

Pod Špičákem 363

Tanvald

okr. Jablonec n/N

Fakturační údaje

Ing. Petra Kennedy

 09644261

Zapsaná v Živnostenském rejstříku, sp. značka ZIV/1163/2020/Ra